Göta kanalsäsongen har fått en mycket stark inledning sedan öppningen den 4 maj. Antalet fritidsbåtar, som har valt att gå tidigt på säsongen, har ökat med totalt 27 % i jämförelse med samma period förra året. Den mest uppseendeväckande ökningen, 425 %, utgörs av de båtar, som valt en produkt med högre pris, som innebär en snabb transport genom kanalen.

– Vi är mycket nöjda med att vi, så här långt, har uppnått vårt mål med att bredda säsongen, säger Anders Donlau, VD för Göta kanalbolag. Vi har gjort förändringar i vår prislista och utvecklat våra olika erbjudanden. 

Det är oerhört intressant att se att den största ökningen ligger på vår mest unika och högst prissatta produkt, Göta kanal Express. 42 båtar, mot totalt 8 under hela 2014, har hittills valt att få en snabb och exklusiv transport genom kanalen, som ett alternativ till att ta båten till exempel på lastbil.

– Nu ser vi fram mot högsäsongen, det blir en intressant sommar, och det ska bli spännande att se om det blir ytterligare förändringar mellan olika säsonger, avslutar Anders Donlau.

Kanalbolaget lanserar samtidigt en kundklubb för sina trognaste kunder. Går man kanalen ofta, kommer man att få ett reducerat pris i en stigande skala.